Thursday 16 January 2014

percubaan kali pertama - sheperd's pie

salam semua

selama ni asyik la dok meliur tengok blog orang yang post benda alah ni kan......pastu opismate kak ejan plak buat bawak opis.....ermmmm....cam senanggggggggg jerrrrr.......jadi, tinjau ke dapur cik epal..amik resepi dia...then sempena maulidur rasul tu aku pun try la buat....


aku guna 8 biji kentang...korang kupas kulit, basuh pastu rebus sampai empuk..

pastu lenyek-lenyek sampai lumat...aku takde mash potato...so gune je senduk....

campur 1/4 cawan susu segar, 3 sudu butter, lada sulah sikit ngan garam...bubuh ikut tekak memasing...
pastu letak tepi sebab kite nak wat inti pulak....

ni bahan-bahan inti....
daging hancur tapi aku pakai daging burger ramlee....guna 2 keping...
pastu aku tambah sosej. aku letak sebatang jer....
cendawan butang potong-potong camtu jer....
tomato puree *jenama apa pun tak kisah..*
sebijik bawang besar aku cincang-cincang
3 bijik bawang putih pun cincang gak
tomato potong dadu sebijik jer..tomato tu ku buang bijik dia....klu korang nak buh sekali pun boleh..ikut suke korang la....


panaskan butter..tumis bawang

masukkan daging ngan sosej

masukkan tomato puree
pastu masukkan tomato ngan cendawan..yang tu aku tak sompek nak snap pic...korang bayangkan je la yek....kacau..dah masak....biarkan suam-suam sikit....


amik bekas aluminium ni....letak kentang yang lenyek tadi tu...rata-ratakan cam kat atas ni...

pastu letak inti plak....ratakan sama cam kat dalam gamba ni.....

 
pastu letak lagi kentang lenyek untuk lapisan atas...rata-ratakan....

buat la banyak mana korang nak buat untuk menghabiskan bahan-bahan tadi ye...aku punye ni patut dapat 3 bekas tapi sebelum sempat dibekaskan si adik dah kebas bekas kentang aku..si kakak plak belasah inti...tapi nasib baik gak dapat 2 bekas...bolehla untuk percubaan kali pertamakan.....

pastu bakar...

ni la hasilnya...

masa ni panas lagi tapi si kakak tak sabar nak makan.....makanya jadi cam kat gamba atas tu belum sejuk lagi....

haaa......tadaaa..........ni la makanya.....satu bekas kongsi aku, adik ngan kakak.....
kebetulan en suami sampai petang tu..dia yang belasah lagi satu bekas seorang diri tanpa rasa bersalah......

senang je kan....korang cubala.....pejam mata pun boleh...hahahaha...tipuuuuu...mana boleh masak pejam mata mau terbalik kuali kan....(____________)

ok, bye.



No comments:

Post a Comment