Sunday 18 November 2012

sembang kosong

dah lama kiter tak borak-borak kosong kan......borak yang tak ada gambar....memang lama sangat.....entah tetiba rasa nak berkongsi ngan korang semua apa aku rasa.....nak bercakap tentang kehidupan...tentang keikhlasan....ya...keikhlasan....bercakap tentang ikhlas....ikhlas ni bukan kat mulut jer....tapi kena datang dari hati....sebab kalau kiter tak betul-betul ikhlas...Allah akan tunjuk balik pada kiter balasan.....

bercakap pasal ikhlas ni teringat pada orang sekeliling aku.....bukan nak cakap aku ni bagus sangat...baik sangat...ikhlas sangat dalam semua perkara...kadang-kadang aku pun merungut gak belakang.....memang keje aku buat tapi mulut tak benti membebel......memang sytle aku ler.....

tapi bila orang berpura-pura tolong dengan ikhlas tapi rupa-rupanyer amik kesempatan.....bila kiter tolong orang tapi dengan niat nak ambil kesempatan...Tuhan tu tau...dia musibah kiter dulu sebelum kiter ambil kesempatan kat orang tuh......jadinyer....apa pun kiter tak dapat......pahala tak dapat....apa pun tak dapat......sama la macam dalam sesuatu hubungan.....tak ikhlas menerima kekurangan pasangan.....memang dia ada kekurangan tapi kiter ikhlas terima dia dengan niat untuk mengubah kekurangan dia...tapi rupa-rupanyer dia terima kiter dengan niat lain.....dalam zaman sekarang ni...Tuhan tu balas sekejap jer...kadang-kadang siap dengan pakej.....tak payah nak tunggu akhir zaman....

ni citer lain...ada sorang kawan aku...mulut dia boleh tahan la.....kalau bercakap memang dia jer la bagus......badan dia jer la cantik.....dressing dia jer la yang up to date...konon pandai kombinasi warna.....kalau dengan aku memang aku ni jadi bahan jer la.....tapi aku jenis tak kisah...apa dia cakap, apa dia komplen, aku diam jer lekkkkkk.....jer.....aku tak kacau hidup dia kan...tak minta duit dia punn.....so, aku buat tak tau jer......tapi ada satu hari tu..bila dia cakap lemak aku dah cam daging burger aku terasa gak la......sentaapppppp tauuuu..............depan kengkawan lain tuh.....agak-agak la kan...tapi takper...aku diam jer.....aku cakap dalam hati.....hari ni ko bahan aku...tunggu sikit hari lagi...aku bahan kan ko plak....biasa la...ko cakap pun ngan orang anak tiga.....aku ni dah 3 kali kembong...3 kali kempis...adatlah kalau ada lemak-lemak tu...lemak comeiiiii....*pitam*..muahaahahahahha........ko belum kawin pun....anak pun takder lagi.....so, tak payah cakap banyak la...kawin dulu..beranak..pastu baru cakap......
dan sekarang dah memang bahan aku setiap hari pun.....pulang buah keras orang kata.......sekarang berat badan dia sama cam aku pregnant anak2 aku.....aku pregnant pun tak berat camtu......itulah orang cakap...jangan kata orang kuat sangat.......inilah yang dikatakan Tuhan tu balas tunai.....pakej lagi....5/6 bulan dulu dia kutuk-kutuk aku....sekarang Tuhan bagi kat dia plak.......adil kan.....

dah melalut panjang sangat nih......iyelah...dah lama tak borak kosong kan......borak berisi sebenarnye......
pesan pada diri sendiri sebenarnyer.....ikhlas dalam setiap perbuatan, pertolongan, dalam apa jua....jangan amik kesempatan atas kelemahan, kekurangan orang lain.....jangan mengata orang, memalukan orang.....lihat diri sendiri....kaji diri kiter....di mana silapnyer kiter sehingga Tuhan memberi dugaan pada kiter...apakah kiter tak bersyukur dengan apa yang ada..????? renungan untuk diri sendiri......sebab aku ni bukan bagus sangat untuk menasihati orang lain......

malam ini aku menulis.......

No comments:

Post a Comment